FOLLOW Kawan V.I.P Five

Aku Graphic Designer | Fiveprodesign

 Salam. hari ni aku nak berkongsi cerita mengenai dunia pekerjaan dalam  bidang graphic mengikut pengalaman aku.





Aku merupakan  pereka grafik brand keluaran UITM shah alam. :).. Akakuu bangga menjadi salah seorang graduan UiTM. Aku tamatkan pengajian pada tahun 2001 Dalam bidang Seni reka Senilukis. Aku masuk ke dalam bidang grafik secara kebetulan, pada ketika itu bidang grafik amat baru dan masih belum meluas. Aku ada basic melukis (kira boleh la melukis gambar Siti Nurhaliza tu.. heheh) Dengan itu Aku x de masalah nak mengaplikasikan di dalam komputer.

Selepas aku tamat belajar, aku terus mendapat peluang bekerja di salah sebuah syarikat swasta di Damansara, sebuah syarikat berboskan bangsa cina. aku bersyukur sangat ketika itu sebab dapat gaji dikira besar ketika itu RM800 sebelum confirm. Sebab aku ni orang kampung, kalau kerja kilang kat kampung gaji baru RM450 sebulan. Kira amat bangga la ketika itu. Macam bulan-bulan pertama nak tunjuk bakat kat Bos la katakan.. Macam2 pengorbanan yang kena buat nak dapatkan kepercayaan bos.

Last2 aku berjaya,, bos mmg suka aku.. hehehe.. Dia bg aku naik gaji RM1000 sebulan pada bulan ke-2. wah seronok sangat.. tapi bila aku dapat gaji aku dapat RM1200, rupa-rupanya bos naik kan aku gaji lagi sebab takut aku keje kat tempat lain.. memang seronok sangat la mase tue...

Bulan demi bulan.. aku bekerja di situ dengan penuh semangat. pelbagai dugaan. Oleh kerana bos tidak tahu sangat pasal grafik jadi aku boleh la berkuasa. (Kisah teliti pasal opis akan aku citer nanti)

Selepas 7 tahun berlalu... aku mula sedar.. aku mesti tukar angin.. aku tak boleh bekerja di tempat sama..

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Pengalaman aku, seorang pereka grafik mesti mempunyai pengetahuan meluas tentang design orang lain. sebab jika kita tidak tahu, boleh menyebabkan design yang kita buat ketinggalan zaman dan bosan. Setiap rekaan mesti ada focus point. Mesti Simetri. Pekerja yang bagus ialah dapat buat sesuatu kerja tepat pada masanya.

Sebenarnya setiap pekerjaan yang kita lakukan mmg untuk wang, tetapi jika kita buat sebab kita minatkannya hasilnya sangat berlainan. Kerja untuk wang dengan Kerja untuk kepuasan. Sebab setiap hasil yang baik akan memberi kepuasan daripada dapat duit setiap bulan.  Kadang-kadang diorang tak paham kenapa aku selalu balik lewat sampai tak de masa untuk berhibur.


Sila beri pendapat anda. :)




3 comments:

  1. saya baru design poster banner etc dah pening, tak tahu la mcm mana kalau dah kerja nnt. sbbnya design dan idea dulu for sure la lain dgn skarang. kalau tahun 2013 popular dengan geometri shape, origami la, tahun 2014 dah ada trend yang mcm tu. buat kerja ikut customer kena la ikut dan try and error sbb nama pun masih belajar kan. so gudluck in your career bro! :)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...

      Saya mnat juga grafik design ni.trngin sgt nk keje kt mana2 yang ada jwtan grafik design ni.tapi bila nak praktis balik keje design ni cm corel draw.illustrator.wlupon saya da biasa dengan photoshop sebabnya da blaja photoshop ni msa blja kt adtec shah alam dlu..so bila balik jb.praktis lg..smpai da idea kring xtaw bak buat apa.bosan bila edit bnda yg sama je.otak pon blank xtaw nk edit apa da.lainla ada pngajar kt sblh ok juga la kan.tgh cari je mmber yg sama minat design...cma corel draw & illustrator je yg belum pnah guna.tgk corel draw pon kepala da pning.harap ada yang beh tnjuk ajar pasal design ni

      Delete

Hai.. Blogger , Lets Join My Blog For more Experience!!

iklan

Mari buat duit dengan cara mudah..Pasti berbaloi!!~
Advertise my site free UseAds.com! Add & submit url & exchange text links + increase traffic & improve page rank!

Advertising my web site free online UseAds.com - Add & submit url & exchange text links + increase traffic & promotion marketing website

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FaceBook Komen