FOLLOW Kawan V.I.P Five

Carta 10 Mitos Mengenai Mesir Purba | Fiveprodesign



Orang-orang Mesir Purba diselubungi aura misteri dan tipu muslihat, yang ditanam oleh penemuan arkeologi yang berterusan. Malangnya, rasa kagum yang menyelimuti Mesir Purba juga telah melahirkan mitos yang tidak terkira banyaknya. Senarai ini akan menyiasat salah faham yang biasa mengenai Mesir Purba, dan termasuk beberapa digressions menarik yang akan menerangi kawasan-kawasan baru budaya mereka maju.


10 Cleopatra Was Beautiful
Cleopatra VII
Cleopatra VII, Firaun terakhir Mesir Purba, sentiasa menjadi seorang tokoh budaya, terkenal untuk kecantikan dibunga-bungakan. Idea ini telah diteruskan oleh semua orang dari Shakespeare untuk pengarah filem Joseph L. Mankiewicz. Walau bagaimanapun, syiling Rom menunjukkan Cleopatra mempunyai ciri-ciri maskulin: hidung besar, menonjol dagu dan bibir nipis - bukan pola asas mana-mana budaya kelihatan baik. Sebaliknya, beliau tidak kekurangan di dalam otak; sumber kontemporari ambil perhatian Cleopatra sebagai berkarisma dan bijak, berbanding untuk memiliki kecantikan fizikal.


Taksub dengan Kematian

Membaca tentang orang-orang Mesir Purba dengan piramid, mumia dan mengenakan tuhan-tuhan mereka, ia adalah mudah untuk sampai ke kesimpulan bahawa mereka asyik dengan kematian. Sebenarnya, tiada apa yang boleh jauh dari kebenaran. Buruh yang besar bahawa orang-orang Mesir mengambil dalam menanam antara satu sama lain adalah sebenarnya satu cara hidup memuliakan. Sebagai contoh, banyak ilustrasi yang menghiasi dalam makam adalah perayaan bercucuk tanam, memburu dan memancing. Selain itu, perhiasan yang mahal dikebumikan dengan orang-orang Mesir telah membantu mereka sampai ke akhirat, di mana mereka meneruskan pekerjaan mereka sekarang tanpa apa-apa kesusahan. Mummifying adalah cara untuk memastikan mayat hidup, lagi sentiasa bagi borang ini unggul tentang kehidupan seharian. Jelas sekali orang-orang Mesir telah taksub dengan kehidupan, tidak mati.



Makhluk Asing



Listverse menarik orang ramai yang sangat rasional, tetapi malangnya terdapat beberapa orang-orang yang beriman, bahawa orang-orang Mesir dalam hubungan dengan makhluk asing. Mereka mendakwa bahawa piramid adalah pencapaian luar biasa dan beberapa mural sebenarnya menggambarkan extraterrestrials. Ini semata-mata menghina kepada warisan tinggalan orang-orang Mesir Purba. Walaupun Piramid Besar di Giza matematik mengagumkan, pembinaan tidak melebihi ahli astronomi bijak, ulama dan arkitek masa.Manakala Piramid Besar berdiri sebagai struktur tertinggi selama hampir 4000 tahun, yang tidak bermakna bahawa orang-orang Mesir telah berkawan dengan orang asing; ia hanya bermakna bahawa budaya tidak menyaingi orang-orang Mesir pada tugu-tugu bangunan sehingga abad ke-19. Mengenai mural, gambar di atas bercakap untuk dirinya sendiri.


Sepenuhnya Temui


Ramai yang percaya bahawa kami telah menemui semua yang kita boleh Mesir kira-kira Purba, dan ilmu pengetahuan Mesir itu adalah subjek yang mati dan dikebumikan. Ini adalah tidak betul semata-mata. Penemuan yang menarik masih dibuat setiap hari mengenai Mesir Purba, menumpahkan cahaya baru pada tamadun mereka. Sebagai contoh, "bot solar" yang sedang diekstrak daripada Piramid Besar. Ia adalah dianggap bahawa bot solar ini akan membolehkan Firaun mati untuk membantu Ra dewa matahari dalam pertempuran kekal dengan Apep, setan kegelapan. Tiap-tiap malam, Ra layar bot solar ke dalam pertempuran dengan Apep dan pada waktu subuh, dia muncul berjaya dan pelayaran di langit.




Hieroglif

Orang seolah-olah mengandaikan bahawa orang-orang Mesir Purba mencipta hieroglif. Walau bagaimanapun, hieroglif primitif mungkin dibawa ke Mesir oleh penceroboh Asia Barat. Satu lagi mitos, didorong oleh imej ular dan kaki berasingan dr badan, adalah bahawa hieroglif bahasa kutukan dan jampi ajaib. Pada hakikatnya, kebanyakan daripada hiroglif masa telah digunakan untuk inskripsi tidak berbahaya atau gambaran sejarah. Kutukan jarang dijumpai dalam makam dan kebanyakan mereka yang ditemui telah mati pucuk: "tahun-Nya akan berkurangan", "Dia hendaklah mempunyai waris tidak". Menariknya, sehingga Batu Rosetta ditemui pada tahun 1798, dan kemudiannya diterjemahkan, kebanyakan cendekiawan percaya bahawa hieroglif adalah gambaran, tidak bunyi fonetik abjad.



Hiasan Pyramid

Hieroglif meliputi dalaman banyak makam Purba Mesir dan istana. Tetapi bertentangan dengan mitos, piramid agak undecorated. Malah, sehinggalah baru-baru ini piramid di Giza dianggap sebagai benar-benar telanjang di dalam. Anggapan ini adalah berkecai apabila hieroglif di belakang pintu rahsia dalam Piramid Agung beberapa bulan yang lalu. Selain itu, piramid tidak semua batu kapur berwarna 4000 tahun yang lalu: beberapa bahagian, seperti tiang dalaman, dicat merah atau putih. Ini cat asas dan penulisan tersembunyi masih meninggalkan piramid yang sangat sederhana, ia adalah seni bina mereka yang simen piramid sebagai bangunan batu tertua dan paling popular di dunia.




Firaun Maut hamba-hamba


Apabila Firaun meninggal dunia, orang gaji mereka tidak dibunuh dan dikebumikan bersama-sama mereka seperti orang awam percaya, bar beberapa pengecualian. Dua Firaun Dinasti Pertama Mesir dikenali mempunyai hamba-hamba mereka dikebumikan bersama-sama mereka. Kecenderungan manusia kepada umum telah membawa kepada mitos bahawa ini adalah kejadian yang biasa berlaku di kalangan semua Firaun 300 atau lain-lain. Firaun kemudian mungkin menyedari bahawa hamba-dipercayai mereka hidup yang lebih berguna daripada mati, jadi mereka menguburkan diri mereka dengan 'shabtis' sebaliknya. Ini adalah patung yang boleh animasi untuk membantu Firaun di akhirat nanti.



Hamba Dibina Piramid




2
Perhambaan Of The Israel


Ini adalah ekoran daripada mitos yang lalu dan jelas sekali isu yang rumit. Malangnya bagi orang-orang yang mengikuti Alkitab sebagai akaun literal sejarah, tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa Israel telah diperhambakan di Mesir Purba. Kita tahu banyak tentang orang-orang Mesir Purba dari rekod menyeluruh mereka, namun mereka tidak pernah menyebut memelihara bangsa hamba, mereka tidak pernah menyebut Sepuluh tulah dan tiada maklumat arkeologi yang menunjukkan berjuta-juta Ibrani menduduki Mesir atau padang pasir.Di samping itu, melarikan diri daripada berjuta-juta hamba telah memusnahkan ekonomi Mesir, namun ia telah berkembang maju di seluruh milenium kedua BC apabila penghijrahan tersebut kononnya berlaku.



1
Sumpahan Of The Firaun


'Kutukan' yang rosak orang-orang yang membuka makam Firaun Tutankhamun adalah kejayaan yang gembar-gembur media dan kecenderungan awam. Mitos ini bahawa satu sumpahan yang dibentangkan oleh Tutankhamun membunuh penaja Lord Carnarvon dan ahli-ahli ekspedisi yang lain. Walaupun ada yang datang dengan teori kulat berbahaya dan gas yang terkumpul di dalam kubur, kematian tidak perlu penjelasan yang khas. Hanya 8 yang hadir 58 penemuan kubur itu meninggal dunia dalam tempoh dua belas tahun. Ekspedisi pemimpin Carter, sasaran yang paling jelas bagi kutukan, hidup selama 16 tahun. Kebetulan yang lain adalah kes berat sebelah pengesahan: apa-apa musibah yang menimpa sesiapa dalam ekspedisi telah mengatakan kepada laknat daripada Firaun. Laknat itu merupakan satu contoh utama gerak hati orang ramai untuk mempercayai cerita yang menarik dan bukan fakta.


m


No comments:

Post a Comment

Hai.. Blogger , Lets Join My Blog For more Experience!!

iklan

Mari buat duit dengan cara mudah..Pasti berbaloi!!~
Advertise my site free UseAds.com! Add & submit url & exchange text links + increase traffic & improve page rank!

Advertising my web site free online UseAds.com - Add & submit url & exchange text links + increase traffic & promotion marketing website

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FaceBook Komen